A játékban van lehetőségünk mesterségeket kitanulni (Crafting) és ezekkel tárgyakat, használati dolgokat készíteni magunknak. A hat mesterség két csoportra osztható:
Felszerelések (Equipment) készíthetősége, ezek:
- Blacksmithing, azaz fémmegmunkálás
- Clothing, azaz ruha készítés
- Woodworking, famegmunkálás
- Jewelry Crafting, azaz ékszerészet
Illetve Fogyasztási cikkek (Consumables), melyek a következőek:
- Alchemy, azaz bájital készítés
- Provisioning, azaz főzés
- Enchanting, amivel glyph-eket készíthetünk, ezzel módosítva, erősítve egy egy tárgyunk tulajdonságait.
Barkács karakternek leginkább magicka sorcerert javasolnám, mivel ott nagyobb szinten elég egy fegyver skill line-ra pontokat tenni, így több pont jut mesterségekre. A Blacksmithing, Clothing, és Woodworking mindenképp azonos karakteren legyen szintelve a kezdetekben, és az a karakter legyen barkács feladatokra kijelölve. A többi mesterséget megoszthatjuk több más karakterünk közt is. A tárgyak készítésénél van lehetőségünk ugyanazt a tárgyat sok különböző stílusban elkészíteni. Ugyanazt tudja, csak másképp néz ki. Alapértelmezés szerint minden karakter csak a saját fajához tartozó stílusban tud tárgyakat készíteni, a többit ki kell tanulni Motif könyvekből (Motif Book).
A motif könyvek három minőségi szintbe tartoznak: kék, ezek az alap 9 faj motifjai, lila, egész könyv, ezek ritkább stílusok, de itt még egy könyv tartalmaz minden tárgyat, illetve lila, könyv fejezet, vagy arany teljes könyv, ezek a legújabbak, ahol minden stílus könyv 14 fejezetből áll a 14 elkészíthető tárgy szerint:
- Axe, egykezes és kétkezes balta (Axe, Battle Axe)
- Belt, öv
- Boot, lábbeli
- Bow, íj
- Breastplate vagy Chest, azaz mellvért, ahol a light armornál lehet két változata, a Robe, ez hosszú, és a Jerkin, ez rövid
- Dagger, tőr
- Glove, kesztyű
- Helmet, sisak
- Legs, nadrág
- Mace, egykezes és kétkezes kalapács (Mace és Maul)
- Shield, pajzs
- Shoulder, vállvért
- Staff, “varázsbot”
- Sword, azaz egykezes és kétkezes kard (Sword és Greatsword)
Ha látni szeretnénk az előrehaladásunkat egy egy motifnál, akkor az Achievements (“j” a Quest Journal-hoz, és ott a felső ikonsorban 3. vagy 4. ikon, függően a karakter szintjétől) Crafting részénél, vagy ha az adott motif DLC területről származik, akkor az ahhoz kapcsolódó DLC résznél van lehetőségünk (“…Style Master” végződésű Achievemen-tek)
Azok a motifok, amik fejezetekre vannak bontva, azok jöhetnek arany minőségben egész könyvként is, de nagyon ritkán, illetve az Imperial mindig arany minőségben, egész könyvként jön.
A tárgyak minőségileg öt csoportba tartozhatnak, melyek legalacsonyabbtól kezdve a következőek:
- White/fehér – Normal vagy alap minőség, ilyenek például az általunk készített tárgyak, és a moboktól zsákmányolt tárgyak többsége
- Green/zöld – Fine, ez a következő minőségi szint
- Blue/kék – Superior, ez egy tárgynál a használhatóság kezdete közepes szinten
- Purple/lila – Epic, igyekezzünk ebben a minőségben ékszereket szerezni, és a felszerelésünket is lehetőleg eddig felfejleszteni legalább
- Orange/Gold/arany/aranysárga – Legendary, ez a legmagasabb szint. Cp160 alatt ne gondolkozzunk ilyen felszerelésben. Cp 160-as felszerelést viszont (de a fegyvereket minimum) célszerű eddig a minőségig feljavítani.
Szintelni Az Alchemy-t és Provisioningot bájitalok/mérgek és ételek készítésével tudjuk. A Blacksmithing, Clothing, Woodworking, Jewelry Crafting és Enchanting szinteléséhez a mesterséghez kapcsolódó tárgyak szétbontásával lehet leggyorsabban.
Gyorsítani lehet:
- Amint elérjük a cp90-es szintet és tudunk 30 pontot szétosztani a CP-rendszeren belül a The Tower ágban, akkor aktiváljuk az Inspiration Boost passzívot, ami +20% xp-t (egészen pontosan a mesterségekhez Inspiration pontokat kapunk így +20% Inspiration Point)
- ESO+ előfizetéssel +10% Inspiration Point
- nagyobb szintű tárgyak szétbontásával (igyekezzünk cp 160-as tárgyakat szétbontani, mivel a kisebb szintű tárgyakkal lassabban halad az adott skill)
- nagyobb minőségű (zöld-kék-lila) tárgyak szétbontásával
- továbbá a Blacksmithing, Clothing, jewelry Crafting és Woodworking-nél lehetőség van “Intricate” traittel rendelkező tárgyak szétbontására, amik a szétbontásuk során 280% Inspiration pontot adnak, ami sokat gyorsít egy egy mesterség szintelésén.
A felszerelési tárgyak készítésének mindegyikére igaz, hogy szükségünk van a fő alapanyagra, ami a tárgy szintjét határozza meg, szükségünk van Style Material-ra (és persze tudásra az adott stílushoz és tárgyhoz), és Trait materialhoz, ami egy, a tárgy általunk választott végleges tulajdonságát határozza meg. Továbbá, mivel valószínűleg szett tárgyakat készítenénk, szükségünk van az adott tárgyféle (kard, sisak, akármi) trait-jeiből annyit kitanulni, amennyit az adott szett elkészítése megkövetel.